گوگل آنالیتیک و نحوه شناسایی رفتار مخاطبین سایت و تعیین هدف به منظور تحلیل آمارها

بک لینک ویژه هرمی
بهینه سازی سایت و سئو با سرویس بک لینک ویژه هرمی و پلتفرم فوق العاده قوی
30/11/2017
گوگل آنالیتیک

داشتن اطلاعات و آمارهای مختلف در یک سایت، چیزی است که هر طراح یا مدیر سایتی به آن نیاز دارد. گوگل آنالیتیک یک آمارگیر سایت ازجمله آمارگیر وردپرس است که می‌تواند در 24 ساعت به شما هر اطلاعاتی از سایت را می‌خواهید به شما منتقل کند. با ادامه این مقاله همراه باشید تا نکات مهم گوگل آنالیتیک را بیان کنیم.

پیش‌نیاز این بحث: بانس ریت یا نرخ دفع بازدید کننده از سایت چیست؟

ورود به دنیای گوگل آنالیتیک

گوگل آنالیتیک

برای استفاده از این ابزار گوگل، شما باید حساب کاربری Gmail داشته باشید. بعدازاینکه وارد گوگل آنالیتیک شدید و بعد از زدن گزینه Sign in که در قسمت بالایی و سمت راست صفحه است وارد صفحه‌ای مشابه تصویر بالا خواهید شد که باید یک سری اطلاعات اولیه درباره خودتان و سایت خودتان ارائه کنید مثل‌اینکه آیا گوگل آنالیتیک را برای سایت می‌خواهید یا موبایل؟ از کدام کشور هستید؟ نام سایت شما چیست؟ و …

گوگل آنالیتیک

درنهایت پس از تائید قوانین وارد صفحه‌ای مشابه صفحه بالا خواهید شد که باید کد قرارگرفته در کادر قرمزرنگ را در سایت خود قرار دهید. اگر سایت شما وردپرسی است کافی است پلاگین Insert Header and Footer را نصب کنید و درنهایت کد مربوط را در آن قرار دهید. (هدف از این کار اتصال گوگل آنالیتیک به سایت ما و گرفتن گزارش‌های سایت است)

گوگل آنالیتیک

قسمت‌های مهم گوگل آنالیتیک

به تصویر بالا اگر دقت کنید می‌توانید در ستون کناری، قسمت‌های مهم این آمارگیر سایت را مشاهده کنید که در ادامه مقاله قصد داریم درباره هرکدام از این قسمت‌ها توضیحاتی مختصر را ارائه بدهیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن با این قسمت‌ها کار کنید. باید دقت کنید که هر قسمت دارای کارایی خاص خودش است که شما می‌توانید با توجه نوع اطلاعاتی که می‌خواهید به آن‌ها سر بزنید.

گوگل آنالیتیک

Home و Customization در گوگل آنالیتیک

در قسمت Home، شما می‌توانید اطلاعات کلی را درباره سایت خود مشاهده کنید مثلاً کدام صفحات بیشترین بازدید را داشته‌اند، مخاطبین شما اهل کدام کشور هستند، ترافیک سایت شما به چه صورت است و …
در قسمت Customization هم شما می‌توانید گوگل آنالیتیک را برای خودتان سفارشی‌سازی کنید.

گوگل آنالیتیک

Real-Time در گوگل آنالیتیک

ویژگی کاربری این قسمت این است که اطلاعات کاملاً آنلاین از سایت شما می‌دهد که مثلاً در همین لحظه چه تعداد مخاطب آنلاین در سایت شما هستند ضمناً در اینجا می‌توانید مشاهده کنید که کدام صفحات و کدام کلمات کلیدی در سایت شما بیشترین بازدید را دارند. در Location، شما قادر هستید مکان مخاطبین خود را مشاهده و در Content، شما قادر هستید که محتواهای سایت خود را مشاهده کنید که کدام بازدید بیشتری دارند.

سئ

اطلاعات مخاطبین در Audience گوگل آنالیتیک

هر آن چیزی که از مخاطبین خود می‌خواهید در Audience وجود دارد. دقت کنید که در اینجا یک سری اصطلاحات وجود دارد که باید بدانید.
مثلاً کلمه Session را هر موقع دیدید به معنی «بار یا هر بار» است. واژه Bunce Rate به این معنی است که کاربر وارد سایت شما شده و در همان لحظه بدون اینکه صفحه‌ی دیگری از سایت شما را ببیند، آن را ترک کرده است که حتماً باید این قسمت آماری زیر 40 درصد داشته باشد. واژه Page / Session هم به معنی این است که کاربر در هر بار بازدید در سایت ما، چه تعداد صفحه را دیده است.
قابلیت جدید در این قسمت، LifeTime Value و Cohrot Analysis است. شما در قسمت Cohort می‌توانید مشاهده کنید که مخاطبین شما اگر در روز اول وارد سایت شما شده‌اند، حالا مثلاً در روز سوم که دو روز بعد روز اول است، چه تعداد از همان مخاطبین (تأکید می‌کنم همان مخاطبین) باز دوباره به سایت شما بازگشته‌اند. این می‌تواند خیلی در آمار سایت شما مهم باشد و شما باید اشکال کار خود را در نظر بگیرید که چرا مخاطب اگر روز اول به سایت شما آمده چرا بازگشتی نداشته است.
سایر قسمت‌ها هم درباره مخاطبین است مثلاً اهل کدام کشور هستند، علاقه آن‌ها به کدام قسمت سایت شما بیشتر است، جنسیت آن‌ها، از کدام تکنولوژی برای ورود به سایت شما استفاده کرده‌اند و … است.

گوگل آنالیتیک

Acquisition و کاربرد آن در گوگل آنالیتیک

در این قسمت شما از منشأ بازدیدهای سایت خود باخبر خواهید شد. اینکه مخاطبین از طریق کدام کلمات کلیدی، کدام شبکه‌های اجتماعی، کدام تکنولوژی، کدام کمپین‌های تبلیغاتی وارد سایت شما شده‌اند و … را می‌توانید در این قسمت ببینید و برای خود برنامه‌ریزی داشته باشید که بر روی بیشترین قسمت‌هایی که باعث ترافیک روی سایت شما می‌شوند، بیشتر کار کنید.
برای کار با قسمت‌های Adwords و Search Consol باید گوگل آنالیتیک خود را به گوگل وبمستر و گوگل ادوردز متصل کنید.

گوگل آنالیتیک

رفتار مخاطبین در Behavior گوگل آنالیتیک

در این قسمت شما متوجه رفتار کاربر در سایت خود خواهید شد. اینکه مثلاً وارد چه صفحه‌ای شده است، از کدام صفحه خارج شده است، کدام صفحات بیشترین نرخ بانس‌ریت را در خودشان دارند، متوسط زمانی که کاربر در سایت شما می‌گذراند چقدر است و …
در قسمت Site Search نیز شما می‌توانید مشاهده کنید که مخاطبی اگر شما را پیدا کرده و درون سایت شما، مشکلش حل شده است، چه مدت‌زمانی بعد از رفع مشکلش در سایت شما مانده است (Time After Search) و …

تعیین هدف در گوگل آنالیتیک

در قسمت Conversions، شما می‌توانید هدف تعیین کنید و با گوگل آنالیتیک اهداف خود را تحلیل کنید.

گوگل آنالیتیک

مشابه تصویر بالا ابتدا گزینه ADMIN را انتخاب و سپس گزینه Goal را باید بزنید.

گوگل آنالیتیک

در کادر زردرنگ اسمی را انتخاب کرده و در کادر قرمزرنگ باید نوع هدف خود را انتخاب نمایید.

گوگل آنالیتیک

در کادر صورتی‌رنگ باید شما یک ارزش را برای هدفتان تأیید کنید مثلاً اگر مخاطبین شما به هدف مدنظر شما برسند، این‌قدر می‌ارزد.
در کادر آبی‌رنگ (قسمت Funnel) هم هر نوع مسیری که باعث رسیدن به هدف می‌شود را می‌توانید تعیین کنید. مثلاً در سیستم‌های فروشگاهی این قسمت می‌تواند صفحات card یا checkout تعریف شوند که هرکدام برای هدف نهایی که خرید کاربر است تعریف می‌شوند.

گوگل آنالیتیک

Admin و Discover در گوگل آنالیتیک

در Discover شما می‌توانید قابلیت‌های جدید گوگل آنالیتیک را ببینید. در ادمین هم تنظیمات کلی ازجمله تعیین هدف، اتصال به گوگل ادوردز، تنظیمات اکانت و … قرار گرفته است که می‌توانید آن‌ها را تنظیم نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کد تخفیف